Kamis, 06 Maret 2014

Browse » home» » » » Putera George dikristiankan

Putera George dikristiankan

24 Okt 2013

Putra pangeran William dikristenkan
Putera George ketika dibaptis. ©smh.com.au
 
Merdeka.com  Putera pertama Putera William dan isterinya, Kate Middleton, dari Kerajaan Inggeris, Putera George Alexander Louis kemarin dibaptis oleh Uskup Agung Canterbury Justin Welby di kapel Royal, Gereja Santo James Palace, Ibu Kota London.

Portal Huffington Post melaporkan, Khamis (24/10), Putera berusia tiga bulan itu dibaptis dengan air dari Sungai Jordan, sungai yang dipercaya umat Kristian tempat Jesus dibaptis. Air sungai itu juga kerap digunakan untuk dioleskan ke kening bayi membentuk tanda salib. Proses pembaptisan itu dihadiri empat generasi keluarga Kerajaan Inggeris.

Putera George yang lahir pada 22 Julai lalu merupakan garis keturunan ketiga dari Kerajaan Inggeris. Pada upacara pembaptisan kemarin dia mengenakan replika gaun satin berenda yang pernah dipakai puteri sulung Ratu Victoria pada 1841.


Putera George tiba di kapel itu dalam gendongan Putera William yang berjalan berdampingan dengan Kate. Sambil tersenyum mereka melambaikan tangan ke arah nenek buyut Putera George, Ratu Elizabeth II dan suaminya, Putera Philip.

Tujuh ibu wali Putera George juga turut hadir dalam proses  pembaptisan itu.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar